Ήταν αναμενόμενη η απόφαση του ΣΧΟΠ της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας να προχωρήσει στην έγκριση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΓΠΣ) της Αταλάντης και κυρίως στην πρόβλεψη της πολεοδόμησης των 12,5 χιλιάδων στρεμμάτων στην περιοχή του Εξάρχου για τη Μεγάλη Τουριστική Επένδυση του ATALANTI HILLS. Αναμενόμενη, γιατί η ενημέρωση της τοπικής κοινωνίας ήταν και είναι μονόπλευρη, έως ανύπαρκτη• οι δε υπεύθυνοι και αρμόδιοι φορείς, για να ενημερώσουν, ήταν και είναι απόντες. Με αποτέλεσμα, να μην υπάρξουν ουσιαστικές αντιδράσεις από την τοπική κοινωνία και τις συλλογικότητες της περιοχής. Ελάχιστοι που τόλμησαν να εκφράσουν αρνητική άποψη, σταμάτησαν εξαιτίας, κυρίως, μιας ιδιόμορφης τρομοκρατίας που επιβλήθηκε από διάφορους παράγοντες.
Ρωτάμε: Δεν έπρεπε το Τεχνικό Επιμελητήριο, ως σύμβουλος της πολιτείας, να κάνει μια ημερίδα στην Αταλάντη για να συζητηθεί το θέμα και να συμμετάσχουν όλοι όσοι μπορούν να εκφράσουν άποψη για ένα τόσο σημαντικό ζήτημα, πέρα από τους εκπροσώπους της εταιρείας; Δεν έπρεπε η ΤΕΔΚ της Φθιώτιδας να κάνει κάτι ανάλογο και φυσικά η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, πριν ο Νομάρχης γίνει υπέρμαχος του ATALANTIS HILLS χαρακτηρίζοντας τη φερόμενη επένδυση των 2 δις ευρώ, σκανδαλωδώς, “αγροτουριστική”;
Η υπόθεση ήταν και παραμένει “Βατοπαίδι της Λοκρίδας”, το δε ΓΠΣ και η απόφαση έγκρισης από το ΣΧΟΠ της Περιφέρειας χαρακτηρίζεται από πολλές τουλάχιστον ελλείψεις σε ό,τι αφορά στην έννοια της αειφορίας και της βιωσιμότητας, σε ό,τι αφορά στην εφαρμογή του Εθνικού Σχεδίου για την Καταπολέμηση της Απερήμωσης και της Διαχείρισης των Υδατικών Πόρων, σε ό,τι αφορά στη σκοπιμότητα μιας τέτοιου μεγέθους και τέτοιου χαρακτήρα οικιστικής ανάπτυξης και επένδυσης. Παραμένει βέβαια “Βατοπαίδι” και σκάνδαλο διότι έγινε η μεταβίβαση/πώληση χωρίς να έχει αποσαφηνιστεί το ιδιοκτησιακό και όντας δασικός ο χαρακτήρας της έκτασης.
Το ΓΠΣ φυσικά και δεν απαντάει αν είναι ή δεν είναι νόμιμη η μεταβίβαση της έκτασης των 12,5 χιλιάδων στρεμμάτων. Πολύ δε περισσότερο τη στιγμή που το θέμα έχει εδώ και 2,5 χρόνια (Ιούλιος 2008) παραπεμθεί στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους για το ιδιοκτησιακό καθεστώς (τα 7/15 της έκτασης φέρεται ότι ανήκουν στο δημόσιο) και για τον δασικό χαρακτήρα της περιοχής (το όρος Χλωμό από τη μεριά του Εξάρχου καλύπτεται πλήρως από πουρναρόδασος, αυτό δεν μπορεί να το αμφισβητήσει κανείς…). Το ΓΠΣ καθορίζει μόνο τις χρήσεις γης για όποιον, και αν, κάνει ο,τιδήποτε στο μέλλον.
Η αρμοδιότητα της έγκρισης/επικύρωσης από μέρους της Περιφέρειας της απόφασης του ΣΧΟΠ παραμένει στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση (διορισμένη) και όχι στην αιρετή και στον νέο Περιφερειάρχη. Γι’ αυτό καλούμε τη Γενική Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας κ. Καλλιόπη Γερακούδη να μην βιαστεί να επικυρώσει την έγκριση του ΓΠΣ της Αταλάντης και να πάρει υπόψη της τις ενστάσεις για την ουσία αλλά και για την νομιμότητα της υπόθεσης. Καλούμε επίσης τον νέο αιρετό Περιφερειάρχη να ενημερωθεί πλήρως για το θέμα και να κινήσει τη διαδικασία ακύρωσης της απόφασης του ΣΧΟΠ λαμβάνοντας υπόψη όλα τα νέα δεδομένα, που αφορούν στην ήπια βιώσιμη περιφερειακή πολυκεντρική οικονομική και κοινωνική ευημερία/ανάπτυξη της Στερεάς Ελλάδας.
Με λίγα λόγια, το θέμα της Μεγάλης Τουριστικής Επένδυσης στον Έξαρχο δεν αφορά μόνο την περιοχή της Αταλάντης. Αφορά άμεσα και τη Βοιωτία για το υδατικό δυναμικό της περιοχής αφορά και συνολικά την Περιφέρεια για τις χρηματοδοτήσεις του Αναπτυξιακού Νόμου. Πρόκειται γα ένα φαραωνικό έργο αμφίβολης προοπτικής και σκοπιμότητας, που κατασπαταλά φυσικούς και οικονομικούς πόρους και είναι σε πλήρη αντίθεση με τις έννοιες της αειφορίας και της βιωσιμότητας